Kvalitet på nett.

Difi vurderer kvaliteten på offentlige nettsteder og legger ut resultatene en gang i året.

Arne Krokan er kritisk til om difis kriterier for vurdering av offentlige nettsider egentlig forteller noe om hvordan nettsidene oppleves for brukerne. Gjennom eksempler viser han at det slett ikke er enkelt å finne det man er ute etter på Nittedal kommunes sider, selv om de har fått 5 av 6 stjerner i difis vurdering.

Det er ingen ting «feil» med difis analyse av kommunens websider. Men den måler først og fremst de tekniske kvalitetene til sidene ved å forholde seg til en rekke faste kriterier. Dette er ikke på noen måte galt, men det er ikke tilstrekkelig, som Krokan viser.

Det reint tekniske må være på plass. Difi definerer tre hovedområder som måles: tilgjengelighet, brukertilpassing og nyttig innhold. Spesielt på det siste området må kriteriene utvides og bli mer presise.

Det bør kunne måles om vanlige nettbrukere faktisk finner fram til det de naturlig burde kunne finne på kommunens nettside. Det kan gjøres ved å måle hvor lang tid det tar, og om, ei kontrollgruppe klarer å finne forhåndsbestemt informasjon på sidene.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar